W naszej ofercie znajdziecie Państwo opony do samochodów: – osobowych (także z napędem 4×4), letnie i zimowe – dostawczych, letnie i zimowe – motocyklowe – rolnicze – do quadów – ciężarowe – autobusowe – przemysłowe – gąsienice gumowe Zapraszamy również do skorzystania z poniższego konfiguratora rozmiarów opon.
Wybierając opony samochodowe powinniśmy pamiętać o trzech poniższych parametrach. Oprócz tego należy także wziąć pod uwagę porę roku oraz indeks prędkości (do jakiej prędkości opona zachowuje swoje najwyższe parametry). Od niedawna coraz większą sympatię zaskarbiają sobie także parametry głośności oraz spalania opon, warto je zatem skrupulatnie porównać przed dokonaniem wyboru.
Przykład:
Rozmiar opon. 215/45r17
Pierwsza cyfra to szerokość oznaczona w milimetrach. Im opona szersza tym wykazuje lepszą przyczepność oraz zmniejsza się droga hamowania. Minusem szerokiego ogumienia jest wzrost spalania, a także czasem hałasu wydzielanego przez oponę. Ogumienie węższe pozwala zaoszczędzić pojemność baku, lecz jest mniej odporne na dziury oraz posiada pogorszoną przyczepność i hamowanie.
Warto pamiętać: na lato chcąc zwiększyć przyczepność powinniśmy wybrać oponę szerszą, zaś w zimie, by zmniejszyć powierzchnię uślizgu opony poleca się cieńsze ogumienie.
Druga cyfra to profil opony. Mówi nam ona o wysokości ogumienia. Im niższa opona, tym większą felgę możemy założyć, ale też poprzez niski profil na dziurawej drodze zachodzi dużo większe prawdopodobieństwo rozdarcia gumy, skrzywienia felgi lub obniżenia żywotności zawieszenia w samochodzie, z uwagi na gorsze wartości „amortyzacji” samej gumy. Obniżając profil nasz komfort jazdy maleje. Przy dużej wysokości opony zyskujemy lepsze właściwości jezdne, tym samym musząc zastosować mniejszą felgę.
Trzecia cyfra to wielkość opon wyrażona w calach. Podobnie jak w przypadku felg, opony większe będą droższe. Wielkość można zrównoważyć poprzez rozmiar profilu, tym samym wkładając na felgę 16 calową oponę o wysokości 55 – licznik samochodu będzie pokazywał takie same wskazania jak dla ustawienia 17 cali, profil 45, jednak na pierwszym zestawieniu komfort jazdy będzie dużo bardziej odczuwalny.
Zastanawiając się nad zakupem ogumienia powinniśmy także wziąć pod uwagę porę roku użytkowania (lato lub zima). Różnica wynikająca z przeznaczenia znajduje swoje odbicie w składzie mieszanki gumowej wytwarzanej do produkcji opon. Letnie wykonane są z twardszej mieszanki, odporniejszej na ciepło asfaltu i ostre hamowanie, w zimie zaś opony powinny być wytworzone z miękkiej gumy, która zagwarantuje stwardnienie i brak pęknięć na niskiej temperaturze.
Pamiętajmy że opony zimowe źle znoszą wysokie temperatury, a opony letnie mogą mieć problem z zachowaniem właściwości na mrozie.
Parametrem ważnym dla każdego użytkownika jest rodzaj opony: asymetryczna lub kierunkowa. Opony asymetryczne mają inny bieżnik od środka, a inny od zewnątrz. W razie potrzeby można je bezpiecznie odwrócić i założyć na inne koło, niż to na którym były zamontowane. Na przykład w razie większego zużycia w samochodach z napędem przednim lub tylnym. Opony asymetryczne zdecydowanie gorzej odprowadzają nadmiar wody zwany Aquaplanningiem, ponadto cechują się mniejszą ścieralnością. Opony kierunkowe- należy je montować zgodnie z kierunkiem jazdy, zatem wykluczona jest możliwość przemontowania na inne koło. Ze względu na swoją budowę opony kierunkowe lepiej odprowadzają nadmiar wody, śniegu lub błota, ponieważ posiadają bieżnik biegnący „do zewnątrz”. Cechują się większą głośnością pracy oraz paliwożernością.